Richie Beirach & Gregor Huebner (R. Brecker, G. Mraz, B. Hart)

Dodaj recenzję:
  • ACTxACT98392 xNx
  • Wytwórnia: ACT
  • Nośnik: : 1xCD
  • Dostępność: Jest
  • szt.
  • 62,00 zł

Live At Birdland New York

You Don't Know What Love Is
Around Bartók Bagatelle #4
Siciliana
African Heartbeat
Elm
Transition

Amerykański pianista Richie Beirach i niemiecki wirtuoz jazzowych skrzypiec Gregor Huebner współpracują z sobą już od 20 lat. To właśnie ich działalność zapoczątkowała przed laty trend sięgania przez jazzmanów po dzieła muzyki klasycznej. Jednym z najbardziej innowacyjnych przedsięwzięć obu muzyków wraz z kontrabasistą Georgem Mrazem była seria albumów "Round About ..."  wypełnionych jazzowymi transkrypcjami utworów Beli Bartoka, Federico Mompou i Claudio Monteverdiego.
Z okazji zbiegających się okrągłych 70-urodzin Beiracha i 50-urodzin Huebnera, wytwórnia ACT przygotowała nie lada niespodziankę. Sięgnięto po nagrania z dwóch koncertów, jakie miały miejsce w sierpniu 2012 roku w legendarnym nowojorskim klubie Birdland. Na scenie poza stałym współpracownikiem Georgem Mrazem towarzyszyli im wówczas: Randy Brecker (trąbka) i Billy Hart (perkusja). Materiał z jakim zmierzyli się wówczas artyści to repertuar obejmujący jazzowe standardy: "You Don't Know What Love Is" Gene'a de Paula i "Transition" Johna Coltrane'a, transkrypcja "Siliciliany" Johanna Sebastiana Bacha, wariacje na temat "Bagatelle #4" Bartoka oraz dwie własne kompozycje.
Długie, rozbudowane koncertowe wykonania zachwycają improwizacyjnym rozmachem i pełnymi żaru genialnymi solówkami każdego z instrumentalistów. Dla trójki współpracujących z sobą na co dzień muzyków, konfrontacja z dysponującym wyjątkową techniką Breckerem i intuicyjną dynamiką Harta, stanowiła nie lada wyzwanie, ale też okazję zagrania podczas dwóch wieczorów w Nowym Jorku, jednych z najlepszych klubowych koncertów w swej karierze. Doskonale się składa, że koncerty wówczas zarejestrowano i materiał po blisko pięciu latach doczekał się ogólnodostępnej publikacji. 
Najdłuższym, a zarazem zdecydowanie jednym z najpiękniejszych utworów na płycie jest kompozycja Richiego Beiracha "Elm". Pierwotnie, ten wydany przez wytwórnię ECM w 1979 roku na tak samo zatytułowanej płycie utwór, trwał zaledwie 6 minut. Tutaj pięknie rozbudowany fantazyjnymi partiami wypełnia ponad 18 minut krążka, nie tracąc pierwotnego uroku, a zyskując zupełnie nowe jeszcze piękniejsze oblicze.
Opublikowanie nagrań światowych gigantów z legendarnego nowojorskiego klubu w formie świetnie brzmiącej płyty CD, to wielka gratka dla każdego miłośnika jazzu.

Robert Ratajczak